Reklamı Kapat
Anasayfa > Makaleler > Yönetmen Açısından Renk Neyi İfade Eder?
Yönetmen Açısından Renk Neyi İfade Eder?
15.12.2018 12:26

Renk düzenlemesinin bir de yönetmen boyutu bulunur. Yönetmenlerin renklere yaklaşımı, bir yönetmenden diğerine göre çok farklıdır.  Yönetmenlerin renkleri seçme şekli, kişisel bazı niteliklere dayanıyor ve bu niteliklerin etkileri kariyerleri boyunca farklılıklar gösterip kendilerini diğer meslektaşlarından farklı kılabiliyor. Bunda yönetmenlerin renkler hakkında ne bildikleri, kültürleri, renkleri kullanma deneyimleri, kendilerine sordukları sorular, sevdikleri renkler gibi birçok belirleyici etken var. 

Renklerin anlamları ve duyguları da renklerin tercih edilmesinde sebep olabiliyor. Renkler ışığın bileşenleridir ve bu nedenle, her rengin farklı bir erkesi vardır. Böylece her renkte farklı bir hissiyat oluşur.

Ülkemizin başarılı yönetmenlerinden İsmail Güneş’e bir yönetmen açısından renk düzenleme ile ilgili birkaç soru sordum.

İsmail Güneş

LÖ: Renk sizin için ne ifade ediyor?

İG: İster roman yazın ister hikaye, ister mimarlık yapın isterseniz ressam olun; renk, bir sanatçı için ifadenin simgeleşmiş şeklidir. Bütün sanatların ortak bileşkesi olan sinema içinse durum aynıdır. Benim için sinemada renk, aktarmak istediğim duygular kelimelerle, seslerle ve görselin kendisiyle nasıl apaçık seyirciye ulaştırılıyorsa renk, bütün bunların tersi olarak duyguları seyirciye içten, eski tabirle batından ulaştırır.

LÖ :Filmlerinizde rengi anlam unsuru olarak nasıl kullanıyorsunuz?

İG: Filmlerimde ister canlı olsunlar isterse cansız, önce objelerle anlatmak istediğim duyguyu seyirciye onları çerçevenin içinde konumlandırarak anlatırım. Sonra da sahnenin duygusuna göre ya seçtiğim mekânın renginin ya da objelerin renginin anlatmak istediğim duyguya hizmet etmesini sağlamaya çalışırım. Çekim gerçekleşip kurgu aşamasından sonra gerçek renklerle yapmak istediğim şeyi, renk skalasının sonsuz imkanlarıyla hisleri daha da belirgin hale getirmesi için renk uzmanıyla birlikte istişare ederek güçlendirmeye çalışırım. Filmin renk skalasını tek düzeyde bırakmayı tercih etmem. Sahnenin duygusuna göre değişik renkleri atmosfere hâkim kılmayı uygun bulurum. Eğer sahne sıcaklık ifade ediyorsa sıcak renkleri, soğukluk ifade ediyorsa da soğuk renkleri tercih ederim. Filmin bütününü aynı renk paletinde düzenlemeyi doğru bulmam.

LÖ :Filmlerinizdeki renk paletini neye göre belirliyorsunuz?

İG: Bir önceki soruda verdiğim cevapta olduğu gibi, sahnenin ortaya çıkarmaya çalıştığı ve seyircinin de rahatsız olmadan kabul edeceği renkleri ortaya çıkarmayı doğru bulurum.

LÖ :Rengin belirgin olarak kullandığınız bir sahnenizi tasvir edebilir misiniz?

İG: Sadece bir sahnede değil de filmin bütününde renkle anlatımı güçlendirmek için yapmaya çalıştığım durumu anlatırsam, yapmak istediğimin daha iyi anlaşılacağını düşünüyorum. “Kervan1915” filmi Karadeniz sahilinde Giresun’da başlar. Burada renk tercihimiz, her şeyin gerçekte olduğu gibi, müdahalesiz bir renk skalası söz konusudur. Film bir yol hikayesidir ve bu yolculuk Giresun’dan başlayıp Halep’e uzanır. Renklerimiz de yolculukta geçtiğimiz mekanların rengine dönüşür, insanlarımız gibi yol boyunca yorulur ve solgunlaşır. Giresun’daki canlılık Halep’te kendini neredeyse renksiz bir solukluğa bırakır. Bu, yolculuk boyunca kademe kademe filmin anlatmak istediği hisse paralel olarak ilerler.

KIRMIZI: Öfke, tutku, öfke, arzu, heyecan, erke, hız, güç, ısı, aşk, saldırganlık, tehlike, yangın, kan, savaş, şiddet.

PEMBE: Sevgi, masumiyet, sağlıklı, mutlu içerik, romantik, büyüleyici, oynaklık, yumuşak, narin, kadınsılık.

SARI: Bilgelik, bilgi, gevşeme, sevinç, mutluluk, iyimserlik, idealizm, hayal gücü, umut, güneş ışığı, yaz, sahtekârlık, korkaklık, ihanet, kıskançlık, hile, hastalık, tehlike.

TURUNCU: Mizah, erke, denge, sıcaklık, coşku, canlı, geniş, gösterişli.

YEŞİL: İyileştirici, yatıştırıcı, azim, azim, kendini tanıma, gururlu, değişmeyen doğa, çevre, sağlıklı, iyi şanslar, yenileme, gençlik, canlılık, bahar, cömertlik, doğurganlık, kıskançlık, deneyimsizlik, kıskançlık.

MAVİ: İnanç, maneviyat, memnuniyet, sadakat, barış, huzur, sakin, istikrar, uyum, birlik, güven, hakikat, güven, muhafazakârlık, güvenlik, temizlik, gökyüzü, su, soğuk, teknoloji, depresyon.

MOR:  Erotik,  asalet, maneviyat, tören, gizem, dönüşüm, bilgelik, aydınlanma, zulüm, kibir, yas, güç, duyarlılık, samimiyet.

KAHVERENGİ: Materyalist, duyum, toprak, ev, dış mekan, güvenilirlik, konfor, dayanıklılık, kararlılık, basitlik.

SİYAH:  Olumsuz, güç, cinsellik, sofistike, formalite, zerafet, zenginlik, gizem, korku, mutsuzluk, stil, kötülük, üzüntü, pişmanlık, öfke.

BEYAZ:  Olumlu, koruma, sevgi, saygı, saflık, sadelik, temizlik, barış, alçakgönüllülük, hassasiyet, masumiyet, gençlik, doğum, kış, kar, iyi, temizlik, evlilik.

GÜMÜŞ: Zenginlik,  göz alıcılık, seçkin, dünyevi, doğal, şık, zarif, yüksek teknoloji.

ALTIN:  Kıymetli, zenginlik, savurganlık. sıcak, servet, refah, ihtişam.

Kervan 1915

Filmin tüm renk paletine karar verdikten sonra sahne sahne belirlenen renk paletine göre sanat tasarımı yapılmalıdır. Nasıl karar verilebileceğine dair kesin bir kural yoktur. Dekor, kostüm, ışık vs. tüm araçlar bu aşamada filmin renk paletini oluşturmak için hizmetinizdedir. Her türlü kombinasyon filminizin sinematografisine katkı sağlayacaktır. İşinizi şansa bırakmayın. Çekim başlamadan aydınlatma ve renk unsurlarını kontrol edin.

Renk düzenleme ile ilgili sorularınız varsa veya renk düzenleme hizmetlerim hakkında bilgi almak isterseniz aşağıdaki bağlantıları kullanabilirsiniz.

Önümüzdeki ay görüşmek üzere.


         leventozturk@softlight.com.tr                  
         facebook.com/softlightcolor 
         instagram.com/softlightcolor

 

 

Levent OZTURK C.S.I. Showreel from Soft Light on Vimeo.

YAZAR HAKKINDA
Levent ÖZTÜRK C.S.I
Renk Uzmanı (Colorist) / www.softlight.com.tr
En Çok Okunanlar
Dergi