Reklamı Kapat
Anasayfa > Makaleler > Açık Havada Makro ve Yakın Çekimler - 2
Açık Havada Makro ve Yakın Çekimler - 2
21.03.2017 15:36

Çekimi düzenlemek

Sıklıkla makro çekimlerde yakın ve uzağı yan yana koymayı seviyorum. Bunlar orta uzaklıkta bir arka plan veya dağ gibi şeyler olabiliyor.

Herhangi bir özelliği olmayan arka plan yaklaşımının yanı sıra, White and Yellow Daisy fotoğrafındaki hızlı giden akıntı üzerindeki parlak noktalar gibi arka planın kendisinin de ilginç olmasını benimseyen bir yaklaşım da var. Çekimden sonra sadece çiçeğin göbeğini ve taç yapraklarını renkli bırakarak öne çıkmasını tercih ettim, çünkü burada ana konu olarak göze çarpan şey çiçek.

White and Yellow Daisy, D810, Zeiss Milvus 2/100M, f11, 1/1600 saniye, ISO 400

Flowers and Clouds and Mountains adlı fotoğrafta uzak dağların önünde dizili çok yakın çiçekler, ince bir içeriksel ipucu veriyor. Bulanık bir çiçek kızılımsı bulutlar grubunun önünde iyi bir muğlaklık katıyor. Renkler bilerek parlaklıkları ve canlılıkları nedeniyle seçildi.

f/2 çekilen Grass Seedheads, özellikle yakın mesafede ilgi çekici bir bulanıklık efekti veriyor ama alan derinliğinden yoksun. Bu durumda bulanık alanlardan yararlanılabiliyor. Bir dağ gölünden gelen yoğun parlaklıkta ama güçlü odak dışı yansımalar, çimlerle birlikte 3D efekt ve derinlik hissi katıyor.

Flowers and Clouds and Mountains, D810, Zeiss Milvus 2/100M, f10, 1/160 saniye elde çekim, ISO 64.

Grass Seedheads, D180, Zeiss Milvus 2/100M, f2, 1/5000 saniye, ISO 64, yaklaşık 1:5 büyütme.

Wild Onion Flower, Lee Vining Creek in Blue için derenin içindeki bir kayanın üzerine oturdum ve parlayan güneş ışığına doğru elde çekim yaptım. Bir tripod kullanmak zor olacak, ve 50mm lensle çekim mümkün olmayacaktı. Ama aynı zamanda yansıyan parlak ışıklar enerjik bir şekilde dans ettiği için, istediğim gibi kadrajlama yapabildim. 

Wild Onion Flower, Lee Vining Creek in Blue, D180, Zeiss Milvus 2/100M, f2.8, 1/2000 saniye elde çekim, ISO 64, yaklaşık büyütme 1:10.

f/5.6 çekilen bu parlak ışıklar, düz kenarlı 9 kanatçıklı diyaframın yarattığı dokuzgenleri gösteriyor. Suyun parıldayan yüzeyi sürekli hareket ettiği için kadrajlama ve ışık desenlerini doğru yakalamak biraz sabır ve deneme gerektiriyor. Bence fotoğrafı durağan bir çiçek çekiminden uzaklaştırıp derinlik ve canlılık hissi katan da bu.

A Flower Knows Not Its Own or Other Beauty, D180, Zeiss Milvus 2/100M, f5.6, 1/1000 saniye elde çekim, yaklaşık 1:4 büyütme.

Meltem esintisinde çekilen bu fotoğraf bir anı yakalamayı amaçladı ve yüksek bulanıklık derecesi için f/4 kullanıldı, ki yoğun parlaklıkla granit kayalarla çalışmak için gereken de bu. Bu nedenle high-key çalıştım. Milvus 2/100M lensin müthiş bokeh tarzı burada açıkça görülüyor; benzersiz kadifemsi bir pürüzsüzlük.

Abstracted Flowers, D180, Zeiss Milvus 2/100M, f4, 1/2000 saniye elde çekim, ISO 100, yaklaşık büyütme 1:5.

Bir dağ gölünün kıyısında ıslak yosun ve otlar üzerinde alçak çekim yaptım. Photoshop Black and White katmanı kullanıp tonal ilişkiyi ayarlayarak, sonsuz çeşitlilikte hafif ve dramatik siyah ve beyaz resimler elde edilebiliyor. Ben burada Milvus 2/100M’in odak dışı bulanıklıklarını vurgulayan bir orta düzeyde bir kontrast görünümü tercih ettim. Uygun siyah ve beyaz ton dengeleme kullanılarak geniş yansıyan bulanıklıklar bastırılabiliyor ya da vurgulanabiliyor. Ben vurgulamayı seçtim çünkü otları saran o örtüşmeyi seviyorum. 

Jungle, D810, Zeiss Milvus 2/100M, f2, 1/4000 saniye elde çekim, ISO 64, yaklaşık büyütme 1:3. 

Zeiss Milvus 2/100M empresyonist efektler için benzersiz bir lens. Yaklaşın, alçalın ve sıra dışı ışıklarla çekin, buradaki dağ gölünden yansıyan yoğun parlaklık gibi. Buradaki amaç keskin hatlar yakalamak değil, yine de keskin sayılabilecek birkaç şey yakalamaya çalıştım. Amaç daha çok biçim, tekrarlanan şekiller ve anlaşılır hareket; nesneler durağan görünmüyor (objektif hızı 1/2500 saniye; hareket bulanıklığı sıfır).

Jungle in Motion, D180, Zeiss Milvus 2/100M, 1/2500 saniye, elde çekim, ISO 64.

Burada 3.000 metre yükseklikte küçük bir çamda sağlıklı bir mevsimin gelişimini göstermek istedim. Nesne gerçek ve yalın olsa da, etrafındaki harika renkler çok cazipti ve fotoğrafta orijinal olmayan haliyle bütünleştirmek istedim. Mavimsi renk gölgeli bir büyük granit kayadan geliyor, bodur yabanmersini çalılar kırmızıyı sağlıyor, otlar sarı tonları veriyor; hepsi çam iğnelerinin yeşilinin arkasında. 

Healthy Year’s Growth of Small Pine, Scrub Blueberry Bushes, Gneiss Boulder, D810, Zeiss Milvus 2/100M, f7.1, 1/250 saniye elde çekim, ISO 400, yaklaşık 1:5 büyütme.

Bir dağ yaban mersini bitkisini yakından çekmek istedim. Yakından baktığımda normal yürüyüş yüksekliğinden görülebilenden daha fazlası olduğunu fark ettim; küçük bir böcek, yapraklarda ısırıklar, örümcek ağı kalıntısı. Bu alçaktan çekimi eğlenceli kılan şey.

Scrub Blueberry in Gnesis Boulders with Insect, D810, Zeiss Milvus 2/100M, f11, 1/160 saniye elde çekim, ISO 64, yaklaşık 1:3 büyütme.

Swirling Bubbles, D810, Zeiss Milvus 2/100M, f5.6, 1/1600 saniye elde çekim, ISO 400, yaklaşık 1:2.5 büyütme.

Yukarıdaki köpüklü fotoğrafı çekebilmek için onlarca kez denemem gerekti; tripod kurulumuna uygun değildi, ve baloncuklar çok hızlı dönüyordu. Görsel olarak ilginç bir baloncuk düzeni istedim ama o kadar hızlı hareket ediyorlardı ki saniyenin onda biri bile önemliydi. Nehrin ortasındaki kayalıklara basarken baloncukların yüzeyine bir milimetre odaklanmak da çok zordu; çoğu denemem ya odak ya da yüzey dışı oldu.

Bu fotoğrafı çekene dek suyun 3D yüzeyini fark etmemiştim; dalganın desenleri çıplak gözle görülemiyor çünkü hareketler aşırı hızlı. Tamamen açık havada güneş ışığı altında ISO 1600 kullanabilmek için bu koyu nesnede f/16 çekmek ve raw çevirmede 8/10 “push” gerekti. 

Yüksek objektif hızıyla yakalanan deredeki dalga desenleri. D810, f16, 1/250 saniye elde çekim, ISO 1600, yaklaşık 1:5 büyütme.

1:2 ve bu civarda çekim yapmak için gereken ipucu, bir milimetre veya daha yakından odaklanmak, ki bu da çiçek hareket etm3ese bile elde çekim yaparken kolay değil. Klasik makro çekimi, simetrinin ve hoş bir bokeh (odak dışı bulanıklık) etkisinin avantajlarından yararlanılarak yapılan sade bir çekim. 

Resim: High Altitude Violet and Yellow Daisy, D810, Zeiss Milvus 2/100M, f5.6, 1/50 saniye elde çekim, ISO 100, yaklaşık 1:2 büyütme.

Odak istifleme

Bazen alan derinliği iyi bir fotoğraf çekebilmek için yetersizdir. Aşağıdaki fotoğrafta 3500 metre yükseklikte yetiştiği bulunan Mimulus Guttatus adlı çiçek f/14, 4 kare odak istifleme yapıldı. f/14’te bile tek bir kare çiçeğe odaklanılarak çekildiğinde arka plan tamamen bulanık çıktı. Bu tip çiçek ve yaprak çekimlerinde karedeki her şeyin keskin hatlı olması amaçlanmaz.

Resim: Appears to be Mimulus Guttatus, 3500 metre yükseklik, D810, Zeiss Milvus 2/100M, f14, 1/8 saniye, ISO 64, yaklaşık 1:3 büyütme.

Zeiss Milvus makro lensleri

Zeiss Milvus 2/50M ve Zeiss Milvus 2/100M lenslerin her ikisi de 1:2, gerçeğin yarısına odaklanıyor. Nikon yuvalı ZF.2 modelleri için bir veya daha fazla Nikon uzatma borularının üzerine Milvus ZF.2 modellerini monte edip reprodüksiyonu 1:1 olarak çok daha yaklaştırmak mümkün.

Aşağıdaki şekiller teknik makro çalışmaları için kullanılabilir, ama burada asıl amaçları birçok makro lensinin yetersiz özelliklerini göstermek. Zeiss Milvus 2/50M ve Zeiss Milvus 2/100M odak mesafelerini 1:2’den uzağa nominale yakın olarak koruyor, böylece çalışma mesafesi ve görüş alanını da sürdürüyor. Bu önemli, çünkü birçok otomatik odaklı makro lensi yakına odaklandığında sabit bir açıklığı korumak için odak mesafesini azaltıyor. Bu tip lens davranışının çalışma mesafesini ve görüş açısını etkilemesi, birçok çalışma tarzı için uygulamada zorluk yaratıyor.

Yatay eksen = odak mesafesi (sol taraf daha fazla büyütme)

Dikey eksenler odak uzunluğu ve giriş gözbebeği konumu.

Zeiss Milvus 2/50: Odak mesafesi ile odak uzunluğu grafiği, giriş gözbebeği konumu.
Yatay ölçek: santimetre olarak odak mesafesi.
Dikey ölçekler: odak uzunluğu ve giriş gözbebeği konumu.

Zeiss Milvus 2/100M: Odak mesafesi ile odak uzunluğu grafiği, giriş gözbebeği konumu.
Yatay ölçek: santimetre olarak odak mesafesi.
Dikey ölçekler: odak uzunluğu ve giriş gözbebeği konumu.

Özet

Yakın çekimlerde alan derinliği için alçaktan çekim, odak istifleme, tripodlu çekim teknikleri değerli olsa da, makro fotoğrafçılığı bunlarla sınırlı değil. Elde makro çekimi deneyin; sıra dışı doğal arka planlar, lens bokeh, ayna gibi parlayan ışıklar ve alışılmadık renk düzenleri arayın. Yakın ve uzak çekimler yapıp karşılaştırın. Dışarı çıkın, toprağa oturun ve iyi bir makro lensiyle neler yapabileceğinizi görün.

  1. Sadeleştirme: Sadece gerekenleri seçip arka plan bulanıklığı, görüş alanı ve açısı kullanın.
  2. Arka planda yaratıcılık: Düz arka planların yeri ayrı, ama siz mavi gökyüzü, dağlar, nehirler, insan kalabalıkları veya bitişik bina gruplarını fon yapmayı deneyin; yakın ve uzak çekimleri karşılaştırın.
  3. Açı: Yukarıdan, aşağıdan, düz, eğik açılı çekin. Konum ve açıdaki küçük değişiklikler, arka plan görüntüsünde ve verdiği histe büyük etkiler yaratırlar. Keşfedin; örneğin çok yakın bir çekimin arka planına çok uzak nesneler yerleştirin.
  4. Alan derinliği: En aza indirip resmi ışık, gölge ve biçime dayalı hale getirin; veya merceğin perdesini küçültüp arttırın; ya da gerektiğinde odak istifleme uygulayarak en çok arttırın. 
  5. Odaklama: Orta ve yüksek oranda büyütmelerde otomatik odak kötü sonuç verebilir, çünkü odak tam olarak istenen yerde olmaz (makroda sadece 0.5 mm bile önemlidir). Zeiss Milvus makro lensleri gibi helikoid odaklı manuel bir odak lensi, yüksek kaliteli odaklama mercekli Live View gibi çok hassas odaklamaya ve ön odaklamaya imkan verirler. 
  6. Pozlama: Lens hızı odaklama mesafesiyle değişebilir ve flaşlı fotoğraf zorlaşabilir; iyi pozlanan bir resim yakalamayı garantilemek için kameranın histogramını kullanın.
  7. Perspektif: Çoğu makro lens 100mm aralığı içinde olduğu için birçok makro çekimi perspektif açıdan benzer görünür. Uzun 100mm veya benzeri bir lensle değil, farklı efektler için 50mm veya daha geniş bir lensle çekim yapmayı deneyin. Bir 50mm + 100mm lens çifti çok yararlı olur.
  8. Aydınlatma: Sahada katlanabilen bir reflektör ve ışık yayıcı taşımayı düşünün.

Kaynak: Zeiss / Çeviri: Alper Metin